Kvennavassdraget

Middalsbu til Mogen, Sør Hardangervidda

Kvennavassdraget er en perle av et eventyr for packraftere. Variasjonen mellom vann og stryk. Uendelige fiskemuligheter, flotte leirplasser og ikke minst en nydelig natur.

• Turlengde: 70 km
  • Varighet: 5-10 dager
  • Padling: Lett/Middels
  • Fysisk: Middels/krevende

Planlegging og organisering

Etter mye planlegging og avsatt ferie var endelig tiden kommet for årets eventyr - padle Kvenna. Magnus, Ørjan og jeg (Morten) hadde planlagt denne turen i et halvt års tid og anså dette som et av høydepunktene i løpet av året, noe det også viste seg å bli.

I utgangspunktet hadde vi planlagt å bruke 7 dager på hele turen, men på grunn av en uforutsette hendelse måtte Ørjan redusere tidsbruken med noen dager. På grunn av dette startet turen søndag ettermiddag og vi var fremme på Mogen onsdag kveld. Turen ble dermed på 3 døgn, eller 4 dager, noe som absolutt var i korteste laget.

Jeg dro fra Oslo og Magnus og Ørjan dro fra Bergen, noe som medførte en liten logistisk utfordring. Vi valgte å løse dette med at jeg parkerte bil nr 1 på Skinnarbu (250 kr i parkeringsavgift), for så å ta bussen videre til Røldal (90 kr), der Ørjan og Magnus plukket meg opp med bil nr 2. Vi kjørte så til parkeringsplassen ca 1 km sør for Middalsbu.

Se vår turrute her: Kvennavassdraget NorgesKart

På turen hadde vi med oss en packraft hver. For å kunne variere litt og få testet dem skikkelig tok vi med oss tre ulike modeller, hhv. MRS Ponto/Microraft L, MRS Adventure X2 med spruttrekk og en MRS Microraft XL med spruttrekk.

Dag 1

Dag 1 besto som nevnt over av mye transport med bil og kollektiv transport for å kunne ha en bil både på startpunktet og sluttpunktet. Når vi omsider var på plass ved Middalsbu begynte vi på første gå-etappen kl 1740 med kurs mot Holmavatnet. Dette var i seneste laget å starte på og mørket kom fort. Allikevel gikk dette fint da det er en fin merket sti hele veien.

Det er også et hav av perfekte teltplasser ved starten av Holmavatnet, noe som gjorde prosessen enkel. Vi var fremme rundt kl 2400 og var i soveposen med sen sen middag i løpet av få minutter. Dagen var en ren gå/bære-dag på ca 10 km, et nødvendig onde for å komme seg til kvennavassdraget.

Dag 2

Vi våknet opp til et strålende vær og den lange marsjen fra kvelden før ble raskt glemt. Det var først da vi oppdaget hvor perfekt stedet var for både teltplass og fiskemuligheter.

Etter en rolig start på dagen med en god frokost klødde det i armene etter på få padlet. Vi blåste opp packraftene, festet pakningene på baugen og sjøsatte båtene. De første timene var det helt vindstille og flatt vann. Vi padlet av gårde og passerte Holmavatnet raskt. Ved enden av Holmavatnet sør-vest for Drykkjesten valgte vi å ta packraftene på ryggen og gikk i underkant av 1 km. Det var rett og slett for liten vannføring og for grunt til å padle seg ned.

På dette tidspunktet hadde finværet skiftet til regn og vind. Vi nådde et større vann etter ca 1 km, og vi padlet så videre i ca 2 km før vi kom til et kraftig stryk. Her måtte vi igjen ta båtene på ryggen for å gå ca 500 m ned til starten på selveste Kvennsjøen.

Regnet hadde nå stoppet, mens det var bra medvind. Vi dro derfor opp seilene våre av typen WindPaddle Scout og krysset hele Kvennsjøen på kort tid.

Vi kom nå inn i Kvenno-området. Dette er et utrolig fint og langt stryk som er som skapt for en packraft. Strykene var av en rolig karakter, men det var kraftige deler som man må være litt observante på. Vi tok ingen risiko og gikk ut av båtene for å undersøke hvert stryk før vi padlet dem. Dette er å anbefale for alle, da vannføringen kan variere og erfaringsnivået er ulikt.

Vi suste av gårde og var raskt på begynnelsen av Øvsta Krokavatnet. Her fant vi en fin og rolig vik rett ved innpasset til vannet og etablerte camp nr 2.

Dagens etappe ble på omlag 18 km der kun ca 2 km var gåing. En fin og morsom padledag.

Dag 3

Dag 3 startet med motvind og padling i litt over 2 tunge km gjennom Øvsta Krokavatnet. Ved slutten av vannet traff vi flere stryk. De aller fleste var rolige nok til å kunne padles, men helt ved slutten og ved siste stryket før Midtra Krokavantet valgte vi å gå ca 500 m.

Videre padlet vi gjennom Nedsta Krokavatne og inn til Hansbu-området. Her var det flere gøyale og nervepinende stryk som vi fikk utfordret oss i. Videre ved Skyttarfossen måtte vi naturlig nok spasere rundt for å komme oss videre til Sandvatn. I enden av vannet møtte vi to fluefiskere som hadde dratt opp flott ørret på omkring 2kg.

Fra enden av Sandvatn fulgte vi det som på kartet var merket som en sti ned til Gunleiksbuvatnet, der fant vi en flott teltplass på en halvøy nordøst for hytten. Vestsiden av vannet er veldig grunt, så dersom du ønsker å ha fiskemuligheter ved teltplassen vil jeg anbefale å legge den mer mot midten/østsiden av vannet.

Dag 3 bestod av totalt ca. 18 km, med ca. 4,5 km gåing.

Dag 4

Den siste dagen startet med regn og vind. Rundt 0830 var det en liten halvtime med opphold, så da rev vi camp og kom oss i packraftene. På grunn av at vi skulle rett på en annen tur fra Mogen, var vi avhengig av å komme frem til Mogen i løpet av denne dagen eller tidlig torsdag morgen. Vi satte oss som mål å nå helt frem til Mogen i løpet av kvelden og satt i marsj.

Med kraftig motvind padlet vi Gunleiksbuvatnet på ca. 2,5 km før vi kom inn i et gøyalt, men litt utfordrende stryk i overgangen til Briskevatnet. Ved inngangen til Briskevatnet ble vi møtt av en svært kraftig motvind og det føltes ut som vi ble blåst 2 meter tilbake for hvert tak vi tok. Vi bet tenna sammen og holdt sørsiden av vannet med kurs mot Briskevasshytta, ca. 3.5 km. Når vi endelig nådde frem bestemte vi oss for å følge merket sti ned til Simlenuthytta forbi blant annet Honserudfossen. Dette var nok en dårlig avgjørelse, både på grunn av en svært dårlig kvalitet på "stien" og på grunn av at vi observerte en del etapper som fint kunne padles hvis vi hadde holdt oss til vannkanten. I alt ble det en gåtur på omlag 3 km som var svært tunge og våte.

Vel fremme ved Simlenuthytta startet vi på Vollevatnet og padlet rett til Sandhøl, en strekke på ca. 5,5 km. Etter å ha vurdert forholdene og kartet bestemte vi oss for å gå i land øst for Sandhylstøylen. Herifra fulgte vi stien til fots helt frem til Mogen, en gåtur på ca. 6 km. Vel fremme på Mogen rundt kl 2130 var vi så heldige å få servert varm middag og vi fikk ett fire-mannsrom for oss selv. En nydelig opplevelse etter gjennomført tur.

Dag 4 strakk seg over ca. 21 km, der vi gikk omkring halvparten. Desidert den tyngste dagen.

Oppsummert

Selve ruten er en fantastisk tur som er perfekt for packrafts. Vi "stresset" oss igjennom på grunn av uforutsette hendelser i forkant som kortet ned tidsbruken. Dette oppdaget vi kjapt at var svært uheldig da det ble lange dager med mye jobbing uten tid til å kose oss og fiske. Ved ettertanke er tidsbruk på 7 dager en minimums anbefaling.

Videre pakket vi svært tungt (pakninger på omlag 35-40 kg). Dette slet oss ut ved gå-etappene (særlig Magus ble sliten:P). Å pakke lett er virkelig å anbefale.

Vi gjennomførte turen i starten av august. Dette virket som et bra tidspunkt mtp, vannstand, temperatur, snø og andre forhold.

Packraftene klarte seg overraskende bra. De fikk tøff behandling med både sleping over steiner og sletter, samt front mot front kollisjoner med steiner som var i veien for der vi padlet på vei ned stryk :P Det er allikevel å anbefale en litt stor modell for en slik tur. Dette med tanke på stabilitet og ikke minst bæreevne. Den minste båten vi benyttet var MRS Ponto, og den klarte seg veldig bra, men mindre størrelse enn denne er ikke å anbefale.

Hvis du selv har padlet Kvenna kom gjerne med dine erfaringer :D