Øyhopping på Hvaler

• Padling: Lett/Middels
  • Fysisk: Lett/Middels

Planlegging

Skjærgården i Østfold og spesielt i området rundt Hvaler byr på flott kystnatur med frodig dyreliv. Distansene mellom øygruppene gjør packraft til det perfekte transportmiddel for øyhopping på Hvaler.

Ettersom man vil padle utaskjærs vil man være spesielt utsatt for vær og vind. Det er derfor viktig å planlegge padleruten nøye og følge med på værmeldingene for området før du starter turen.

Man kan selvsagt legge opp ruten slik man selv ønsker. Vi padlet omlag 15 km var innom de fleste øyene sør-vest for Kirkøy. Da har man riksgrensen bare noen kilometer lengre øst og man kan faktisk se Koster i horisonten.

Se vår rutebeskrivelse her: Turkart fra Norgeskart

Dag 1

Ved Prestegårdsskogen er det fine parkeringsmuligheter. Herfra tok vi sekken på ryggen og sjøsatte packraftene ved Storesand strand.

Endelig var vi i gang og satte kursen mot Sildevika før vi krysset over til Nordre Lauer. Her er det mange spennende viker og avstikkere som er verdt å utforske. Hvis man vil kan man også padle ned til Søndre Lauer. Vi tok en liten avstikker innom viken Øsa og her var vi så heldige å få besøk av en nysgjerrig sel som kom opp noen meter unna oss. En veldig fin opplevelse som vi dessverre ikke fikk fanget på film.

I godt humør etter møte med selen padlet vi rett over til Fløyholmen via Pereskjær og Persribba. Deretter vi padlet ruten i midten av november ble det tidlig mørkt og vi valgte å slå camp på Fløyholmen. Vi rigget oss i stand med bål og middag før vi overnattet under åpen himmel.

Dag 2

Vi våknet til ca. 10 cm nysnø på morgenkvisten. Temperaturen hadde ligget stabilt på -4 grader gjennom natten og snøfallet gav et pent teppe over landskapet. For å utnytte dagslyset mest mulig hev vi i oss frokost før vi pakket sammen og gikk over til østsiden av Fløyholmen og padlet mot Hytteskjæra via Fløyholmfluene og Rognaflaket. Videre padlet vi innom Herføl og fulgte øya opp gjennom Ekholmsundet. Har man god tid anbefales det å utforske de ulike småøyene og vikene.

Med kurs mot Sauholmen padlet vi innom Lyngholmen. Her kokte vi opp kaffe og tok en pause for å nyte fridagen og omgivelsene. Været begynte å snu og temperaturen hadde nå økt til ca. 6 grader. Det startet nå å regne, samt at vinden økte til ca. 8 - 12 m/sek. Vi tok derfor en vurdering om å ikke padle lengre fra fastland(-øy), og vi ønsket ikke å padle mot vinden. Neste punkt ble derfor over til Sauholmen og opp til Krossholmsundet før vi snudde og satt kursen mot Holmengrå med god medvind i ryggen. Her snudde vi igjen for å padle innom alle småøyene på vei til Børholmen gjennom Børholmsundet. Vi gikk i land på en fin liten sandstrand og fyrte opp en lite bål for å få tørket litt klær, mens vi lagde lunsj.

Med full mage krysset vi Børholmen til fots med packraftene på ryggen. Vi bestemte oss så for at værutsiktene var for triste til å fortsette turen og satte derfor kursen mot Skjærhalden gjennom Store Ellingholmen og Tareholmen. Vi gikk i land på en båtbrygge ved Skjærhalden og pakket sammen båtene og satt i marsj til Prestegårdskogen og avsluttet turen våte og slitne :D

Oppsummering

Alt i alt var dette en frisk og fin padletur der vi fikk sett og utforsket veldig mange små og store øyer. Vi bommet litt på været som satt noen begrensninger på rekkevidde og trivsel, men allikevel en flott tur med fin kystnatur.

Selve øyhoppingen med packraft er nok best å gjennomføre på vår/sommerstid, og hvis man har god tid kan men virkelig utforske området godt.