4 min read

Packrafter er robuste farkoster som tåler mye juling. Men bruker du det lenge nok, eller er skikkelig uheldig, vil du måtte reparere eller bytte noen deler. Spesielt på tur er det viktig å være forberedt på det uventede, et tilstrekkelig reparasjonssett kan være forskjellen på en god og en dårlig opplevelse. 

De meste vanlige skadene du kommer borti med packraft er: 

  • Små nålehull i packraften eller interiøret (sete/ryggstøtte ol). 
  • Rifter i spruttrekket
  • Lekkasje i glidelås

Vi skal gå igjennom metoder for reparasjon og litt tips til hva man bør ha i reparasjonskittet. Dersom du har innspill, tips eller triks du vil dele med andre send oss gjerne en e-post

Feltreparasjon Standard
  • Gorilla Patch & Seal Tape
  • Aquasure
  • Alkoholservietter (eller tilsvarende)
  • Fille/klut
  • Feltreparasjon Ekspedisjon
  • Aquasure
  • Gorilla Patch & Seal Tape
  • Feltreparasjonstape
  • Nål og tråd
  • Multiverktøy
  • Vindsperretape
  • Alkoholservietter
  • Tenacious tape
  • Reserve hovedventil, sete/rygg-ventil, 
  • Feltreparasjon Padlåre
  • Skistraps
  • Gorillatape Tape
  • FiberFix
  • Feltreparasjon TiZip
  • TiZip smøremiddel
  • Klut (10x10cm)
  • Liten børste (F.eks. tannbørste)
  • Nål (noe til å pirke med)
  • Finne lekkasjen

    Noen lekkasjer er lettere å finne enn andre fordi du vet hva som forårsaket dem. For å finne de litt vanskeligere kan du følge disse stegene: 

    • Fyll båten med luft, sørg for å toppe den av maksimalt
    • Hør etter lekkasjer, plasser øret helt inntil båten for å lytte
    • Øynene dine er svært sensitive for luft som blåses i deres retning. Gå tett på båten når du systematisk undersøker etter lekkasjer
    • Bland en sprayflaske med såpevann (1:1 forhold) og spray systematisk på båten, se etter luftbobler
    • Press deler av packraften systematisk under vann, se deretter etter en strøm av bobler
    • Har du TiZip, og klarer absolutt ikke å finne lekkasjen? Fyll båten med vann innvendig, og beveg båten - se etter vann som renner ut, eller vått materiale. 
      NB! Husk å åpne glidelåsen skikkelig å la båten tørke i etterkant

    Mistenker du lekkasjer i gulvet kan du også bruke en lykt og en partner. Lys systematisk på den ene siden av gulvet, og la partneren stå på motsatt side for å detektere hvor lyset går igjennom. 

    Feltreparasjon

    Alle reparasjoner bør utføres på en ren og tørr båt (Gorilla Patch & Seal Tape fungerer også godt på fuktig materiale). Alkoholservietter hjelper på tørkeprosessen, men en enkel klut fungerer godt også. Klarer du å få tilgang til begge sider av materiale gjennom en TiZip-glidelås bør du reparere begge sider av materiale. 

    Nålehull

    Mindre rifter

    Større rifter

    Reparasjon av oppblåsbart interiør og ekstrautstyr

    Generelt

    Små hull og rifter kan repareres med et tynt lag av Aquasure. Eventuelt Tenacious Tape eller Gorillatape. 

    Ventiler

    Skader på ventilene er enten knyttet til selve munnstykket eller der den er festet i båten. Store ventiler har ofte en pakning, sjekk om den mangler.
    Er lekkasjen knyttet til munnstykket kan det tas av, rengjøres eller byttes.
    Er lekkasjen knyttet til båt-materialet, må området rengjøres, tørkes og tettes med aquasure. Aquasure er ofte et bedre alternativ rundt ventilarmer ol. 

    Klarer du ikke reparere ventilen eller har mistet den må du sørge for å forsegle den så godt du kan. Finn noe som kan benyttes som en plugg (For eksempel en kvist med tape rundt), for deretter å sikre pluggen med mer tape.  

    TiZip

    En avstivet glidelås trenger smøring, en glidelås som ikke lukker trenger rengjøring og/eller reparasjon. 

    Bare smør en ren glidelås. Ofte men mindre smøringer er bedre enn sjeldent og mye. Vær obs på at en smørt glidelås tiltrekker seg sand og smuss. 

    Hvordan smøre?

    • Start med glidelåsen lukket, påfør litt smøremiddel på en fille og gni det inn på det urethanlaminerte eksteriøret
    • Fortsett til hele utsiden av den lukkede glidelåsen er belagt
    • Tørk av glidelåsen til alt overflødig smøremiddel er fjernet (overflødig smøremiddel tiltrekker seg bare sand og smuss)
    • Deretter åpner du glidelåsen og bruker en fille til å smøre selve glidelåstennene og tetningskantene lett
    • Påfør så en liten dash i enden av glidelåsen
    • Åpne og lukke glidelåsen noen ganger for å verifisere at den åpner og lukker seg fint

    Rengjøre glidelåsen

    • Åpne glidelåsen og se over alle glidelås-tennene etter uønskede partikler
    • Bruk et verktøy til å pirke med, en tannbørste eller lignende for å fjerne uønskede partikler. Max Pump Plus kan være et hjelpemiddel her ved å blåse vekk sand og smuss
    • Rengjør deretter med såpevann og børste

    Rifter i spruttrekk eller sprutskjørt

    Spruttrekk og skjørt er som oftest laget i tynt materiale for å holde vekten nede, samtidig som det øker sannsynligheten for skader. 

    Du kan reparere små hull og rifter med aquasure. Større rifter bør syes før man taper eller bruker aquasure. Du kan med fordel reparere begge sider. 

    Padleåre

    Delbare padleårer kan sitte fast i hverandre dersom de ikke blir delt opp etter bruk, og lagret våte (spesielt etter bruk i saltvann). Dersom de sitter så godt at det krever to personer for å separere de, kan du med fordel bruke litt sandpapir for å redusere diameteren på hann enden. Husk at du alltid kan ta litt til, så ikke bli for ivrig. 

    Et mistet åreblad kan erstattes med en fleksibelt tre (Selje, bjørk eller pex-coaming). Fest til skaftet med tau, ski-stropper, tape. Når den er festet tilstrekkelig dekke det til med tape, stoff eller en pakkpose. 

    Ødelagt/brukket skaft kan spjelkes med greiner, teltstenger, vandrestaver eller lignende. Sikre begge ender med tau, ski-stropper eller lignende.