Normalt fester vi packraftere ryggsekken forran på bauen med ryggen opp, så vi bare kan hive sekk og båt på ryggen når vi fortsetter turen på land. Dette er en metode som fungerer godt og balansen mellom akter og bau forbedres gjerne litt med vekt fremme. Dersom du har en større packraft har du også gjerne mulighet til å legge bagasjen fremme i båten.
Selv om denne metoden er blitt symbolet på hvordan en packrafter beveger seg har den noen ulemper:
✔ Eksponering for vær og vind
✔ Lastekapasitet
✔ Høyt tyngdepunkt
Dette kan løses ved å benytte tubene som lagerrom. Vi har følgende alternativer som kan løse dette:
✔ TiZip
✔ Internal Storage System (ISS)
✔ Roll Top Closure (RTC)
Dette har følgende fordeler:
✔ Forbedret håndtering på grunn av et lavere tyngdepunkt
✔ Beskyttelse mot fukt og vind
✔ Økt stabilitet som følge av lavere tyngdepunkt
Lasting og lossing krever naturligvis litt mer planlegging, da utstyret ikke lenger er tilgjengelig under padling.
TiZip Superseal er en trykkbestandig og robus glidelås som benyttes i flere av løsningene for å lagre utstyr i tubene. Denne glidelåsen gir adgang til hele packraften innvendig, noe som gir mye lagringsplass - samtidig som det utstyret vil kunne bevege seg under padling.
TiZip glidelåsen er svært motstandsdyktig mot skader forårsaket av smuss, men vil kreve jevnlig vedlikehold. Rengjøring gjøres ved hjelp av vann og tannbørste, da er det viktig at den får tid til å tørke ellers kan det føre til ellers kan det føre til mugg, som kan skade belegget (hydrolyse) på glidelåsen og forårsake lekkasje. Smøremiddel for å holde glidelåsen i topp stand følger med.
Tar du vare på utstyret har dette systemet en veldig lang levetid.
ISS (Internal Storage System)bruker TiZip glidelåsen (fortrinnsvis i akterenden på packraften) og inkluderer to drybags tilpasset formålet som klipses fast inne i tubene.
Bagasje kan fortsatt lagres direkte i tubene, som gir en meget høy lagringskapasitet.
Systemet øker vekten på packraften med ca 300 g.
TubeBags består av to sentralt plasserte glidelåser til integrerte innerlommer i packraften som kan fylles med bagasje. Bagasjerommet er dermed helt atskilt fra tubene. Fordelen her er at bagasjen automatisk plasseres strategisk i båten og den hindres fra å bevege seg i tubene. Konstruksjonen er helt ufølsom for smuss og slitasje. En skadet glidelås fører ikke til luftlekkasjer i båten.
Anfibio sine TubeBags er laget med IPX7 vanntette glidelåser og volumet på posene er 70 liter hver. Systemet har en totalvekt på 400 g.
Med RTC (Roll Top Closure)åpnes og lukkes tubene ved bruk av en spesiell rulleteknikk. Denne teknologien benytten spesialmaterialer for å sikre at lukkemekanismen er tett og pålitelig og på den måten muliggjør turer uten tap av trykk i packraften. RTC kan ikke sammenlignes med de vanlige lukkemekanismene til enkle drybags. Som med TiZip kan hele det indre rommet benyttes til bagasjetransport. Vektforskjellen mellom Nano SL og Nano RTC er 167 g.