Blådalselvi med Packraft

• Varighet: 1-2 dager
  • Padling: Vanskelig
  • Fysisk: Middels/Vanskelig

Blådalselvi er en helt unik elv som har sitt utspring i Folgefonna. Det er selvfølgelig mange andre elver som har sitt utspring i isbreer, men Blådalselvi har en høydeprofil som gjør at det er mulig å begynne padlingen helt oppe ved isbreen dersom værforholdene er riktige. Dette betyr at du kan få en helt unik og fantastisk opplevelse der du padler nedover dalen med Folgefonna i bakgrunnen!

Vi vil oppfordre alle som tar denne turen til å gjøre en nøye risikovurdering. Isbreer kan kalve uten forvarsel, og bare det å padle i isvann betyr at en eventuell velt kan ha store konsekvenser.

Vær også obs på at volum i elven kan påvirke vanskelighet og at det for de fleste vil være ønskelig å ta turen når det er lite vann. Uavhengig av volum vil du finne stryk fra klasse 1 til 5 i denne elven, så følg godt med og planlegg hvor du skal gå inn og ut.

Denne turen krever som minimum at man bruker tørrdrakt, hjelm og vest sertifisert for elvepadling, men vi anbefaler på det sterkeste å også å ha med kasteline (og vite hvordan den brukes). Dette er ikke en elv som egner seg for nybegynnere, og du bør ha en del erfaring før du prøver denne turen.

TIPS

Det er en fin teltplass like ved Insta Mosevatnet som du vil gå forbi på veien mot Blådalselvi.

Hvis du padler turen over Insta Mosevatnet vil du finne Folgefonna i andre enden. Her kan du oppleve et majestetisk syn, og mulighetene for å ta noen kule bilder med packraften er gode! Det er livsfarlig å padle helt opp til isbreen, så vis ekstrem forsiktighet. Finn mer informasjon på turguiden vår for Insta Mosevatnet.

Rutebeskrivelse

Parker bilen ved Insta Mosevatnet og gå over demningen. Der finner du stien og følger den mot Blådalselvi. Etter ca 500 meter finner du en fin teltplass på venstre side. Parkeringsplassen er skjult, og du har utsikt over Insta Mosevatnet til Folgefonna. Dersom du planlegger en overnatting er dette er fint sted å sette opp teltet og eventuelt legge igjen utstyr.

Følg stien ca 500 meter ned til Blådalselvi. Så følger du stien langs elva ca 2 kilometer før du følger stien som skjærer vekk fra elva (snarvei). Du treffer snart på elva igjen og følger stien oppover til du kommer til en liten bro.

Kryss broen og følg stien oppover vekk fra elva. Etter ca 500 meter får du et lite vann på høyre side. Følg stien forbi vannet og skjær ned mot elva igjen. Her er det ingen sti, så du må selv finne beste rute ned til elva.

Det er nå på tide å blåse opp packraften. Du kan begynne padlingen nesten helt oppe ved Folgefonna, men husk at isbreen kan kalve når som helst. Du må derfor være ekstremt forsiktig her, og du må under ingen omstendighet padle helt opp til eller under isbreen.

Nå er det bare å nyte turen nedover elva. Den byr på mange stryk, og vanskelighetsgrad er veldig avhengig av vannstand. Ett av strykende vil være klasse 5, uavhengig av vannstand. Turen inn har stort sett gått langs elva, så du bør ha en klar formening på hvor du er komfortabel med å padle og hvor du skal bære packraften  rundt et stryk.