Øvre Numedalslågen, fra Trondsbu til Dagali

• Varighet:5-10 dager
  • Padling: Middels/Krevende
  • Fysisk:Middels/Krevende

Øvre Numedalslågen, fra Trondsbu til Dagali er en klassisk tur for packraftere, og turen kan by på alt fra padling over vidstrakte vann i fantastisk landskap midt på Hardangervidda til teknisk og utfordrende elvepadling  (for de som ønsker det). Det som er så fint med denne turen er at den i stor grad kan tilpasses til det akkurat du vil gjøre. Ønsker du et avslappende eventyr i fantastisk landskap med godt ørretfiske? Eller kanskje du vil ha litt mer adrenalin og kjenne på mestringsfølelsen av å padle et teknisk elveparti? Kanskje begge deler? Da er dette turen for deg!

Denne turen er lagt opp slik at man kan velge mellom to ruter for første dag der man skal gå inn til vassdraget. Grunnen til dette er enkelt og greit at Bjornesfjorden er stor, og om værforholdene ikke er optimale er det rett og slett bedre å ikke padle hele. Når det er sagt anbefaler vi å gå inn til Sandhaug og padle hele Bjornesfjorden hvis det er meldt fint vær og litt medvind. Da får du en fantastisk flott dag!

På parkeringsplassen ved Trondsbu må du gjøre et valg. Du kan enten sette kursen mot Sandhaug DNT hytte eller mot Kilelægret.

Dersom du velger å gå mot Sandhaug anbefaler vi deg å sjekke værmelding på forhånd. Det bør helst være meldt fint vær og lite vind eller optimalt sett vind fra Vest/Nord-vest på dag to av turen. Det er gode muligheter for å sette opp telt i nærheten av Sandhaug, eller å overnatte på Sandhaug.

Dersom det er meldt vind fra Øst/Sør-øst på dag to av turen eller eventuelt litt dårlig vær anbefaler vi å sette kursen mot Kilelægret. Du vil uansett være noe utsatt for vind, men du halverer turen over Bjornesfjorden og vil raskt komme inn i en del av fjorden som er noe smalere og mindre værutsatt.

Det er fantastisk fiske i så og si hele Øvre Numedalslågen og mulighet til å få ørret på opptil flere kilo. Området du reiser gjennom består av nydelig og uberørt natur med enkelte hytter ved noen vann. Det er et populært område blant folk som er glad i tur og fiske, så du bør ikke bli overrasket om du møter folk på veien. Ofte vil du møte mindre folk når du komme lenger nedover vassdraget. Spesielt hvis du reiser i begynnelsen av August.

Det må løses fiskekort for å fiske i vassdraget. Det er kun lov til å fiske i rennende vann ettersom alt av vann nedover er i privat eie og ikke er inkludert i fiskekort. Garn eller andre fangstmetoder er ikke tillatt.

Vi anbefaler på det sterkeste at siste natt på turen tilbringes på Åan Turisthytte. Denne hytten drives av DNT, og her er det mulighet til å få sitt eget rom og sove i seng. Det er også mulig å få varm mat og snacks, øl (for de som liker det) samt å tørke klær og utstyr. Hvis du planlegger å padle siste etappe ned mot Dagali lønner det seg å være uthvilt, for denne etappen kan være veldig utfordrende.

Tips

Ta av på grusveien ved Dagali brua og finn et passende sted å sette igjen 1 bil. Det er mulig å kjøre helt opp til Ossjøen hvis du ikke vil padle det siste strekket, men du må betale bompenger. Kjør bil nummer to til parkeringsplassen ved Trondsbu hvor turen starter. Også her må det betales bompenger.

Kjøp fiskekort for Hardangervidda Øst, så kan du fiske der det er rennende vann. Fiskekortet kjøper du her.

Vi anbefaler at du tar med en lett tørrdrakt, hjelm og en vest som kan brukes i elv (ikke oppblåsbar). Skal du padle helt ned til Dagali må du også ha med kasteline.

Rutebeskrivelse

Dersom du går mot Sandhaug vil du kunne følge en god sti med tydelig merking. Det går litt opp og ned, men terrenget er relativt lett og du bør kunne gå inn til Sandhaug på noen timer. Ettersom du trolig har kjørt noen timer og gått noen timer kan det være fint å ta første kvelden ved Sandhaug, men det ser selvsagt mulig å fortsette hvis du har noen timer med lys igjen.

Rett nedenfor Sandhaug kan du sette packraften på vannet (enden av Nordmannslågen) og padle ned gjennom Laken og ned til Bjornesfjorden. Du vil trolig måtte gå ut av packraften og bære litt på denne etappen, men dette er veldig avhengig av vannstand og dine ferdigheter. Etappene med bæring er korte, så det bør ikke by på store utfordringer.Når du kommer ned i Bjornesfjorden kan du følge sørsiden til du har krysset vannet og kommer til Råstugu eller innoset til Nummedalslågen.

Dersom du velger etappen mot Kilelægret kan du velge om du vil begynne turen med å padle over Tinnhylen eller gå på grusveien langs vannet. Fra enden av Tinnhylen følger du traktorveien som går helt til Kilelægret. Det går litt opp og ned, men det bør være enkelt å følge veien og du bør klare å holde et relativt greit tempo. Det kan være greit å campe i nærheten av Kilelægret første kvelden, eller du kan fortsette litt lenger dersom du har noen timer med dagslys igjen.

Rett nedenfor Kilelægret kan du sette packraften på vannet. Følg bredden av vannet sørover til du kommer til Råstugu eller til innoset av Numedalslågen.

Ved Råstugu er det nødbu,og det er mulig å campe her. Det er kanskje enda finere å sette opp telt ved innoset til Numedalslågen.

Fra Bjornesfjorden og ned til Øvre Skjerhøltjønn er elva enkel å padle, og det er ingen store utfordringer eller hinder. Her er det bare å nyte at elva hjelper nedover. Videre krysser du Øvre Skjerhøltjønn og fortsetter ned til Butjønn. Her er padlingen lett, og det eneste du trenger å være obs på er grunne partier.

Det blir litt mer fart ned mot Melrakktjønne, og her må man være litt mer obs på at utstyr er godt festet og at man følger med på hva man gjør nedover. Du skal allikevel kunne padle denne delen av Numedalslågen uten å støte på store utfordringer. Når du kommer ned til Melrakktjønne finner du en god camp ved utoset på høyre side oppå en liten høyde. Her er det flatt og fint.

Videre padler du over Melrakktjønne og ned til Geitvatnet. Her blir det også litt fart, men det skal ikke være noen større utfordringer. Du krysser så Geitvatnet før du legger til land på høyre side av innoset.

Når du går på land vil du se at det går en liten sti opp på en høyde som gir deg utsikt over elva. Her bør du gå opp og se før du bestemmer deg om du skal padle eller gå forbi dette elvestrekket. Det ser enklere ut enn det er, men du vil oppleve relativt teknisk krevende padling ned til Kristofferhølen og du bør ha noe erfaring med elvepadling  fra tidligere. Det er i all hovedsak to små dropp akkurat der elva svinger som vil by på den største utfordringen. Du må ha hjelm for å padle her, og vi anbefaler også mindre packraftmodeller. Om dere er en gjeng som har erfaring med elvepadling kan dette være en morsom plass å legge sekken på land og padle gjennom en og en for å få litt utfordring! Om dere ikke er trygge på elvepadling eller ikke har med hjelm er det kun 350 meter å gå ned til Kristofferhølen. Den siste delen av elva ned mot Kristofferhølen er veldig bred, og hvis det ikke er bra med vann må dere trolig bære eller fløte packraftene ned ca 200 meter.

Etter å ha krysset Kristofferhølen går turen ned til Tjuvhyttjønne. Det bør gå veldig fint, men er det lav vannstand er elva så bred her at det kan bli for grunt til å padle hele veien ned.

Etter Tjuvhyttjønne kommer et elveparti med to stryk som du må gå rundt. Du kan padle deg nesten helt ned til første stryket som er relativt enkelt å se før du går i land på venstre side av elva. Der passerer du enkelt stryket og flyter forsiktig ned mot neste stryk. Igjen går du i land på venstre side og går forbi stryket. Siste del av elva her kan være noe grunn, så du må vurdere om du vil bære packraften helt ned til Festnignstjønne eller eventuelt fløte den ned.

Etter å ha padlet over Festnignstjønne passerer du under en liten gangbro og følger elva rolig ned til Reinavatnet. Etter Reinavatnet skal du ned til Krossvatn, og den siste delen av elva kan igjen være litt grunn.

I Krossvatn følger du venstre side av vannet inn i et smal sund, før du tar til høyre og følger elva ned mot Skrykken. Her kan det være noen grunne partier, men det er ellers helt trygt og fint å padle uten noen store overraskelser nedover.

I Skrykken følger du venstre bredde før du tar inn til venstre og padler et godt stykke innover. Her er det et lite elvestrekk ned til Hølen som er relativt enkelt å padle, men som kan være noe grunt ved lav vannstand. Kryss så hølen til du nærmer deg innoset. Her kan det være fint å slå leir på høyre side. Bare gå litt opp fra vannet og mot brua, så finner du noen flate steder.

Dersom du ikke har tatt med deg hjelm og tørrdrakt anbefaler vi at du følger stien på venstre side av brua ned mot Geitsjøhytta. Her kan du krysse Geitsjøen og fortsette på stien ned mot Ossjøen.

Om du har tatt med hjelm og tørrdrakt kan du kle deg skikkelig opp, feste utstyret, hoppe i packraften og begynne på elva nedover. Det bør være med en person med erfaring fra elvepadling, og dere bør være flinke på å lese elva og vite hvilke løp som skal følges. Det er mye stein nedover, og det kan være en utfordring med at det blir grun noen steder og at man må bære eller fløte packraftene. Skulle det derimot være bra med vann i elva gir dette andre utfordringer igjen, og det er ekstremt viktig å kjenne sine egne grenser og gå på land der man er ukomfortabel.

Når man nærmer seg Geitsjøen er det greit å legge seg i høyre løp slik at man kommer rett ned i Revhølan og slipper turen innom Geitsjøen. Revhølan er er veldig rolig og stilleflytende parti, men like etter vil du treffe på noen stryk. Disse strykene kan du enkelt gå forbi da de ikke er lange og det er åpent fjell på sidene.

Etter disse strykene får du et relativt grunt og steinete parti før elva igjen smalner inn og blir enklere å padle ved Låliberget (hytte på venstre side). Her går stien langs elva, og dersom du er sliten og det begynner å bli sent kan man gå på land, pakke sammen packraften og følge stien ned til Ossjøen herfra.

Om du vil fortsette padlingen kan du følge elva noen kilometer nedover til du ser en liten øy midt i elva som deler den i to. Når du ser denne øya må du umiddelbart gå i land på venstre side. Etter øya kommer en foss som vil være livsfarlig å gå utfor. Du kan igjen vurdere om du vil pakke sammen og gå ned til Ossjøen eller om du vil padle mer. Det er ca 200 meter å gå opp til stien.

Når du har fulgt stien ca 800-1000 meter kan du vurdere om du vil ned i elva og padle videre. Du vil i tilfelle få 500-1000 meter med veldig teknisk vanskelig padling ned til der Heinelvi slår seg sammen med Numedalslågen. Herfra går elva relativt rolig ned til Ossjøen, men det kan være noe grunt hvis det er lite vann.

Når du kommer ned til Ossjøen er det mange fine plasser å slå leir, men en natt på Åan DNT hytte er å anbefale. Der kan du få deg en dusj, litt god mat og tørke klær og utstyr. De har også muligheter for å lade telefon, gps og annet elektronisk utstyr.

Etter å ha krysset Ossjøen begynner du på den delen av Numedalslågen der det driver kommersiell rafting og elvepadling. Hit kommer det folk fra hele verden for å padle elvekajakk, og det er nok av utfordringer nedover. Skal du padle denne delen av elva bør du ha tatt en kurs i elvepadling, samt at du bør ha en packraft som passer til skikkelig elvepadling. Studer elva nøye før turen og ta det rolig nedover. Du vil måtte gå rundt mange stryk uansett, men det er også mange morsomme utfordringer som passer for deg med mindre erfaring.

Dersom du ikke er av typen som er veldig ivrig på elvepadling er Ossjøen er fin plass å avslutte turen. Det er en parkeringsplass like ved Åan turisthytte der du kan ha en bil stående.