Informasjon om turen

  • Turlengde: 30 km
  • Varighet: 1-3 dager
  • Padling: Lett/Middels
  • Fysisk: Lett/Middels

For mange er Telemark og Vestfold ukjent for sine padlemuligheter. Ruten fra Siljan til Farris er en rute som er lite kjent, men som byr på flotte naturopplevelser i rå og fenomenale omgivelser. Ruten er på omlag 3 mil, men man kan naturligvis starte og avslutte andre steder enn hva som beskrives her. Dette er en perfekt helgetur med enten en eller to overnattinger i Farris.

Ruten inneholder noen stryk som kan være nødvendig å gå forbi avhengig av ferdighetsnivå og vannføring

Padlingen i Farrisvannet er på stort åpnet vann og man er derfor utsatt for vær og vind. Det anbefales å sjekke værmeldingen og vurdere hvorvidt meldt motvind eventuelt kan bli for kraftig.

Rutebeskrivelse

Til Siljan kommer du fra riksvei 32 mellom Skien og Lågendalen. Turen starter ved broen i Siljan sentrum. 

Derfra følger man Siljanelva helt frem til vannet Gorningen. Videre fra Gorningen til Gorningdammen tilbakelegger man ca 2,3km og man må krysse selve dammen ti fots. Den gamle tømmerrenna viser veien videre til vannet Lauv. Ved enden av Lauv må man igjen ta packraften på ryggen og gå til Lakssjøen. Her kan det være smart å gå rett øst og følge åkrene og etter hvert veien helt ned til Kistefossen. Der ligger en fin sandstrand som utgjør et godt egnet sted for å sjøsette packraften nok en gang.

Selve Lakssjøen er ca. 1,3 km og går over til Siljanelva som man kan følge hele veien ned til starten til Farrisvannet. Etter ca. 600m kommer man til et lite stryk som kan padles før elven fortsetter.

Ved enden av Siljanelva ved Maurtangen krysser man fylkesgrensen mellom Telemark og Vestfold og padler inn i Farris. Derfra kommer vi til Skottangen, og så Roppastad. Her begynner de gode teltplassene å gjøre seg virkelig synlige. 

Videre kan man sette kursen mot Ono, for så å følge østsiden av Farris sør. Man passerer da etter hvert Onoøya før man til slutt kommer til Gopledal. Her er det en fin parkeringsplass og eventuelt en gåtur på omlag 2 km før man kommer til muligheter for kollektiv transport.

 


Legg igjen en kommentar

Kommentarer vil bli godkjent før de vises.

Nyhetsbrev

Norwegian
Norwegian
★ Produktomtaler

Vi lar kundene våre snakke for oss!

502 reviews
83%
(419)
15%
(75)
2%
(8)
0%
(0)
0%
(0)
MRS Adventure X2

Flott packraft. Utrolig anvendelig, og tåler juling. Lett å manøvrere. Fylles med luft på 7-8 minutter. Tømmes for luft på et par minutter. Rulles sammen enkelt til en rull som passer i en 40-45 liters sekk, eller bak på sekken. Sammen med en sammenleggbar åre, så får du potensielt alt i en sekk. Bruker du kajakkåre, så kan denne være ganske effektiv. NB! Padler du alene så bestill raft med spruttrekk. Ellers vil du bli våt. Spruttrekket fungerer veldig godt, og kan fjernes fullstendig på under 1 minutt. Er man to, så blir det padling med kano - åre, og da blir bevegelser slik at man unngår vannsprut. Har padlet gjennom hele nordmarka med denne alene, og det er absolutt en ny måte å oppleve naturen på. Er til og med mulig å prøve seg på noen lette stryk. Setene er komfortable, og enkelt å justere fra 2 brukere til 1. Plassen er tilstrekkelig til 2 med bagasje, og det er meget enkelt å feste sekk på baug, eller akterut, hvis man har sekk med festekroker. Vanskelig å finne negative trekk ved denne - det må i så fall være at den lave vekten gjør fremdrift og retningsstabilitet noe dårligere enn en tyngre farkost.

5 stjerner er for lite.

Har aldri vært borti bedre, raskere og trivligere kundeservice.
Og kjøpet av båt, har vært en av de beste investeringene jeg har gjort.

Fantastisk service!

Fikk en fantastisk service og oppfølging helt fra første kontakt til levering. Gleder meg til å ta packraften i bruk ;)

Meget fornøyd. Lett å håndtere. Enkel å ta med hvor en vil.

Kan absolutt anbefales.

God og rask service før bestilling. Fikk avklart behov vedr årer og størrelse før bestilling. Rask levering også. Flott packraft som har fungert for to voksne og to små daschertisper på små dagsturer. Ikke prøvd lagringen i bunnen, men ser av bruken vår til nå at det må til for lengre turer.