Packrafting på Krekjavatnet i Jotunheimen

• Varighet: 2-3 dager
  • Padling: Lett
  • Fysisk: Lett

Jotunheimen er et av de flotteste fjellområdene vi har i Norge. For deg som er glad i å fiske finnes det mange flotte fiskevann, og hvis du er villig til å gå noen timer får du ofte være helt alene.

Dette er en fin helgetur, hvor du kan ta med både familie og venner. Packraft er ikke nødvendig på turen, men er veldig fint å ha med. Krekjavatn er et flott fiskevann vest i Jotunheimen, like ovenfor Øvre-Årdal. På denne turen legger vi opp til leie av en fiskehytte. Da får du også mulighet til å sette garn med packraften.

Dersom du er glad i å fiske kan du forvente ørret av beste kvalitet. Det er også fin snittstørrelse på fisken, og det er mulig å få ørret på over kiloen.

Tips

Fiskehytte leier du her.

Fiskekort kjøper du her.

Rutebeskrivelse

Etter å ha hentet nøkkel til hytta i Øvre Årdal kjører du Fylkesvei 53 (Tyinvegen) i retning Tyin. Veien går bratt opp mot Jotunheimen fra Øvre Årdal, og 1-2 km før det flater ut svinger du inn til høyre på en grusvei. Det kan lønne seg med en god bil da det er en del hull i grusveien.

Holde høyre helt til du kommer inn til parkeringen ved Småløyptevatnet. Her setter du fra deg bilen og begynner turen inn mot Krekjavatn. Stien er godt merket i begynnelsen, men er vanskelig å finne/forsvinner etter ca 1,5-2 km. Dette gjør ikke så mye da det er relativt enkelt å finne veien herfra.

Du har nå gått langs fjellsiden et stykke, men skal nå opp ca 100 meter. Kryss den lille bekken og  gå oppover. Du skal etter hvert se ned mot Skogsvatnet på din venstre side. Fortsett over toppen med Skogsvatnet på din venstre side, så ser du snart en liten hytte nedenfor deg. Dette er ikke hytta du skal til, men du er nå godt på vei.

Når du kommer ned til hytta kan du sette ut packraften og padle langs land bort til koia du har leid. Den ligger litt opp fra vannet, like etter en liten vik. Det er også mulig å gå på sti langs land videre bort til hytta, men packraft er å anbefale.

Veien tilbake går langs samme rute, men vil føles noe lettere!