Veigdalen med Packraft

• Varighet: 2-3 dager
  • Padling: Middels/Krevende
  • Fysisk: Middels

Veigdalen, på vestsiden av Hardangervidda har et unikt og vakkert landskap du ikke finner andre steder på Vestlandet. Veigdalen er lang, og relativt flat med store fjell rundt. Det er flere DNT hytter i Veigdalen, og på denne turen har vi lagt opp til at de som vil kan sove på hytte. Det er jo litt luksus, men om været ikke er topp kan det være veldig praktisk å tørke klær og få en natt innendørs.

På denne turen vil du være veldig avhengig av at det er et godt tilsig av vann. Midt på sommeren kan det rett og slett bli for tørt til at du får padlet noe særlig. Gode tidspunkt kan derfor være tidlig Juli (når det normalt sett fortsatt er snø som smelter høyere oppe) eller litt ut på høsten etter noen dager med mye regn på vidda.

Hjelm og vest er minimumskrav for en trygg gjennomføring av denne turen. Tørrdrakt og kasteline anbefales også.

TIPS

Fiskekort får du kjøpt på Vivelid Fjellstova

Dersom du vil overnatte på Vivelid kan det lønne seg å bestille rom på forhånd. Informasjon om tilbudet og kontaktinformasjon finner du her.

Dersom du vil overnatte på Hedlo kan det lønne seg å bestille rom på forhånd. Informasjon om tilbudet og kontaktinformasjon finner du her.

Dersom du vil overnatte på Hadlaskard (ubetjent) kan det lønne seg å bestille rom på forhånd. Informasjon om tilbudet og bestilling finner du her.

Rutebeskrivelse

Gå fra parkeringsplassen mot Viveli Fjellstova. Stien er godt brukt og lett å følge.

Fra Viveli følger du du stien videre mot Hedlo. Igjen er stien godt brukt og enkel å følge.

Følg stien videre mot Hadlaskard. Denne etappen er litt lenger, men stien er godt brukt og enkel å følge.

Ved Hadlaskard har vi lagt opp til å begynne padlingen på denne turen, men om vannføringen er god er det selvsagt mulig å følge stien videre opp til Åremot eller enda lenger.

Når du setter packraften på vannet ved Hadlaskard vil det umiddelbart være noen små stryk. Her må du selv ta en vurdering på om du har ferdighetene til å padle de, eller om du må gå rundt. Vannstand vil spille inn på hvor vanskelige disse strykene er.

Etter de første strykene flater det ut litt, og du kan nyte turen nedover. Når du nærmer deg Hedlo igjen kommer det et parti med mange stryk, og noen må du gå rundt. Heldigvis er det stort sett åpent fjell langs elvebredden ved disse strykene, noe som gjør at det er raskt og enkelt å komme seg forbi.

Mellom Hedlo og Viveli har du er variert parti der deler av elva er flat og rolig og andre deler har relativt store stryk. Følg godt med og sjekk hva som kommer rundt svingen før dere padler videre. Noen av strykene er farlige å padle, men igjen er det relativt enkelt å gå rundt.

Når du kommer til Viveli kan du velge å gå på land og pakke sammen her, eller du kan padle ned til brua du krysset på vei til Viveli fra parkeringsplassen. Det er relativt rolig ned dit, men ett stryk som kan by på utfordringer.

Det er ikke trygt å padle videre nedover, da kommer man raskt til Valursfossen som ikke er mulig å padle.

Følg stien tilbake til parkeringsplassen, så er turen over for denne gang.