Med packraft over Ifjordfjellet og Laksefjordvidda

Med packraft over Ifjordfjellet og Laksefjordvidda-Packraft Norge

Gjesteinnlegg av: Ørjan Kristoffersen og Anette Pettersen

Forrige vinter gikk vi til innkjøp av packraft etter å ha brukt bein og kano som fremkomstmiddel i mange år. Siden vi har 2 hunder med oss på tur så falt valget på MRS Microraft XL, og første spørsmålet som dukket opp når packraftene kom i hus var hvor mye tåler de. Derfor planla vi en viddetur hvor vi skulle teste packraftene til det ytterste når det kommer til slitasje og robusthet. Rett og slett bare for å kartlegge om det er noe som kan brukes til friluftsliv eller bare ser bra ut i sosiale medier. At packraftene er suveren og padle med i elver og stryk visste vi på forhånd da det er velkjent gjennom mye filmer og omtaler. Men om de tåler og bli dratt og slept over land, stein og bekker på vidda visste vi ikke. Det var dette turen skulle handle i grove trekk om.

Packraft over Ifjordfjellet

Den 10. juli 2021 parkerte vi bilen på Ifjordfjellet og startet turen innover. De første 4 km var ren bæring i slak motbakke til det første vannet hvor vi skulle starte padlingen fra. Packraftene ble da båret sammenrullet på sekken, og vi tok alt i en vending. Relativt tung sekk når man i tillegg har med seg godt med utstyr.

Fra det første vannet padlet vi alt av vann, bekker og småelver innover vidda. Mellom vannene trakk vi packraftene etter oss. Dette gjennomførte vi i to vendinger da sekkene veide henholdsvis 50 og 40kg uten packraft, så var det deilig og spare skuldrene litt. Allerede her var vi spente, tålte packraftene å bli dratt på land slik mellom vannene? Det er ikke akkurat en fotballbane som underlag på vidda, og selv om man prøver og finne den beste veien så kommer man ikke utenom steiner, ur og kratt. Vi trakk derfor packraftene så og si uavhengig av terrenget.

Trekking mellom vann. Avstander på opptil 1km var det greit å trekke.

Etter hvert fant vi ut at det var enklere å trekke packraftene i en vending, og da beholdt vi utstyret som var festet i bakkant og trakk packraften over lyng og stein mellom vannene. Når avstanden ikke er for stor mellom vannene er dette en løsning som gjør turen smidigere, og man slipper mye ned- og oppakking. Vi kom frem til at avstander opp til 1 km var greit å trekke, mens noen bæringer var over 1 km og da rullet vi sammen packraften på sekken og bar i en vending.

Pust i bakken med Packraft

Etter noen dager med padling mellom vannsystemer kom vi til et vassdrag som blir bundet sammen av en liten elv som vi var spente på om var padlebar. Det gikk med nødhår å padle enkelte deler innimellom, så vi byttet på å padle og trekke packraftene med full oppakning nedover dette vassdraget. Det er mulig det hadde vært enklere å båret eller trukket på land fremfor og følge bekken, men det fungerer overaskende greit å trekke packraften etter seg i elva. Man slipper tross alt vekten over skuldrene som i seg selv alltid er deilig på tur.

Packraftene fikk i hvert fall virkelig kjørt seg nedover dette vassdraget hvor vi padlet og trakk over stein på stein med full oppakning. Vi var spente på hvordan bunnen så ut på undersiden når dagen var over, og det var ikke tegn til noen lekkasje eller skader.

I grunneste laget? I grunneste laget? Det ble trukket gjennom disse partiene. Men kan godt tenkes at tidligere på året med større vannføring hadde det vært padlebart.

Hund i Packraft

Huskyen sprang på land når vi trakk, men engelsk setteren satt i båten for å unngå rypejakt på land.

Etter en rundtur inne på vidda avsluttet vi turen ned et vassdrag som i store deler kan padles hele veien. Dette vassdraget gir også litt følelsen av elvepadling med noen stryk som var artig å padle. Selv om Cava (engelsk setteren) ikke var storfornøyd i det første stryket der det skvulpet vann over hodet, så var det utrolig enkelt å padle stryk selv med tung oppakning og hund. Man får en følelse av å bare skli nedover uten behov for å styre stort.

Hund og fiske fra Packraft

IfjordfjelletFra øverste Lavnnjosjavri kan det padles i store trekk helt til anleggsveien som går inn fra Adamsfjorden. Men pass på en foss et par kilometer før du kommer til Marddasjavri. Utover dette er den padlebar, men du må regne med litt steiner og grunne partier hvor du vil grunnstøte en del på steiner og grus. Men med packraft er det bare å rikke seg over så tar strømmen deg videre.
Videre kan det også padles de store vannene langs anleggsveien, men disse er store så får du motvind her blir det tungt. Veien åpner for trafikk 20. juli og frem til da må man enten padle eller ta beina fatt langs veien.
Packraft med Hund

Enormt stødig selv med oppakning og hund. Vi laster packraften sånn at vi har sekken i front, mens bak har vi vanntett pakkpose med fiskeveska surret rundt. I baugen har vi kløven til hundene, de får plass under det lille fastmonterte spruttrekket slik at sekken blir liggende over.

Packraft og Tarp
Bruk årene som teltstang til tarpen så har man en fullt fungerende tarp på vidda.
På lengre turer liker vi også å ha med oss litt godt med mat og ikke bare livnære oss på fisk og potetmos. Vi lagrer det som må holdes kjølig av mat i pakkposer og legger det i det lille rommet som blir bak ryggen eller setet ned mot bunnen. Da holder deg seg kjølig når vi padler og når vi trekker packraften. Når vi kommer til camp så graver vi det ned i enten myr eller snø, og på denne måten holder maten seg lengre. På dag 5 hadde vi pizzakveld med kjøttdeig og pannestekt bunn på denne turen, ganske behagelig det
Pizza på Vidda

Packraftene kan også bæres på ryggen oppblåst, men som regel blåser det alltid litt på vidda og da blir dette ikke like aktuelt. Men er det vindstille og man har linet opp packraften riktig så fungerer det veldig greit til korte forflytninger. Her på en dagstur fra campen.

Packraft på rygge

En packraf kan gi en enorm frihetsfølelse. Med midnattsol og bare ligge å duppe på et vann midt på Finnmarksvidda er en ting det er umulig å ikke like.

Packraft på Finnmarksvidda

Og om du skulle lure på om det er fisk på Ifjordfjellet? Ja det er det også.

Fisk og Packraft på Finnmarksvidda

Våre erfaringer og konklusjon med packraft så langt:
Det å bruke packraft som fremkomstmiddel på tur er helt suverent. Det gir en fantastisk fleksibilitet og enorm frihetsfølelse når man befinner seg midt inne på vidda på et vann. Når packraftene også tåler så mye juling som de gjør, er de helt suveren å bruke til en type viddetur der man padler fra vann til vann, siden man kan trekke packraftene etter seg. Turen blir langt smidigere når man bare trenger og koble sekken av i front og trekke 500 meter til neste vann. Med den belastningen packraftene ble utsatt for disse 10 dagene på vidda så kan man fint trekke packraftene med full oppakning etter seg om det er grunne bekker mellom vann, det tåler de. Der belastning blir størst og der de dypere ripene har oppstått er i elvepadling når steiner treffes i fart er våres erfaring. Men med denne turen i bagasjen, og 2 andre lengre turer i elv har vi enda ikke hatt en eneste punktering eller lekkasje. Det er helt enormt hvor mye juling de har tålt.

Når det kommer til hund i packraft er det ingen problem. Men til neste år skal vi plassere et oppblåsbart sete eller noe lignende til hunden i front. Vi hadde med oss et ullteppe som underlag til hundene men dette ble fort vått, så noe som vannet preller av er bedre er mer optimalt. Ellers kan det være greit å lære hundene til å sitte eller ligge i packraften. Ved padling i stryk erfarte vi at hundene tar litt mye av utsynet når de står. Men forståelig nok opplever de det nok som tryggere å stå når det skvulper i strykene 😊

All foto: Ørjan Kristoffersen og Anette Pettersen

Se filem på youtube her: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=03xyWYrJ1No&t=6s